DBT czyli Dialektyczna Terapia Behawioralna

Czym jest DBT?

Jest to forma terapii stworzona przez Marshę Linehann, wybitną terapeutkę i uznany autorytet w leczeniu osób z zaburzeniem osobowości typu Borderline. Marsha Linehann jako młoda osoba sama ciężko chorowała psychicznie. Spędziła 2 lata w szpitalach psychiatrycznych, nie otrzymując skutecznej pomocy, okaleczała się i nie chciała żyć. Jej własna droga do wyzdrowienia wiodła między innymi przez praktykę buddyzmu ZEN, która pozwoliła jej poczuć miłość i współczucie do samej siebie i przestać się nienawidzić.

Więcej o autorce oraz założeniach DBT

Marsha Linehann życie zawodowe poświęciła studiowaniu i poszukiwaniu odpowiednich form pomocy dla osób z Borderline, zaburzeniem, które sama u siebie zdiagnozowała po latach. Stworzyła między innymi najpowszechniej przyjmowaną teorię powstania tego zaburzenia osobowości (Teoria Biospołeczna), łączącą czynniki temperamentalne i środowiskowe oraz kompletną terapię, czerpiącą z wielu nurtów terapeutycznych oraz filozofii Dalekiego Wschodu. Skuteczność tej terapii została poparta w licznych badaniach naukowych.

Wychodzi ona z założenia, że oprócz wrodzonej nadwrażliwości emocjonalnej, która czyni osoby z Borderline bardziej podatnymi na silne przeżywanie emocji, przyczyną powstania zaburzeń jest również unieważniające środowisko rodzinne. Oznacza to w skrajnej formie nadużycia fizyczne, emocjonalne i seksualne, ale o wiele częściej w mniej drastycznej formie ignorowanie uczuć i potrzeb dziecka przez opiekunów. Wrażliwe emocjonalnie dziecko, które wychowuje się w rodzinie, która nie okazuje mu zrozumienia i wsparcia, nie ma szansy nauczyć się samodzielnego regulowania swoich emocji. Dlatego terapia indywidualna powinna być wsparta TRENINGIEM UMIEJĘTNOŚCI, których brakuje osobom chwiejnym emocjonalnie.

Jaki jest cel Treningu umiejętności DBT?

Głównym celem treningu DBT jest nabycie umiejętności pozwalających na lepsze radzenie sobie z kryzysowymi sytuacjami oraz wspracie w budowaniu życia wartego przeżycia!

Umiejętności te zostały podzielone na 4 kategorie, które przełożyliśmy na 4 moduły.

Dla kogo i jak się zakwalifikować?

W naszym ośrodku prowadzimy grupowy trening umiejętności dla osób dorosłych z problemami chwiejności emocjonalnej. Formalna diagnoza zaburzenia osobowości nie jest konieczna do zakwalifikowania do treningu. Wychodzimy bowiem z założenia, że są to uniwersalne umiejętności, przydatne każdemu człowiekowi

Ile trwa trening i czy znajdziesz na niego czas?

Cały trening policzony trwa 24 tygodnie, ale ze względu na czasy, w których większości osób trudno jest zadeklarować się na tak długi czas podzieliliśmy je na krótsze moduły. Każdy moduł stanowi zamknięty, całościowy trening, dlatego grupa pozostaje otwarta w momencie rekrutacji, ale nowe osoby nie dołączają już w czasie trwania treningu. Pozwala to zdobywać umiejętności w gronie osób podobnych do siebie, budując wzajemne zaufanie.

Kto prowadzi trening?

Zajęcia prowadzi dwoje trenerów, będących psychologami jednocześnie terapeutami poznawczo-behawioralnymi, po ukończonej 4 letniej szkole terapii tym nurcie, z doświadczeniem w terapii indywidualnej osób z Borderline i grupowych treningach. Są to Alicja Baranek i Janusz Mazanowski.

Jak przeprowadzany jest trening?

Każdy moduł powtarzany jest cyklicznie, raz do roku. Cały trening trwa rok. Można jednak dołączyć tylko na wybrany moduł. Każdy moduł można również powtórzyć, gdy jest taka potrzeba.

Poniżej przedstawiamy zarys treści kolejnych modułów, wraz z orientacyjnym harmonogramem, w kolejności w jakiej są zaplanowane na najbliższe miesiące.

Moduł I: Skuteczność interpersonalna: 5 spotkań

  • Poznasz konkretny schemat prowadzenia rozmowy w której wyrażasz prośbę lub odmawiasz, w sposób, który zwiększy szanse, że prośba zostanie spełniona.
  • Nauczysz się subtelnych form zachowania, dzięki którym zwiększysz swój wpływ na innych, bez uciekania się do manipulacji.
  • Nauczysz się jak zachowywać szacunek do siebie nawet w trudnych sytuacjach interpersonalnych.
  • Zaczniesz w większym stopniu uprawamacniać innych, aby czuli się przez Ciebie rozumiani i szanowani co pozwoli Ci budować i wzmacniać dobre relacje.
  • Dowiesz się jak wykorzystać i przetworzyć własne emocje, by były twoim zasobem i sprzymierzeńcem w relacjach.

Termin

Kurs intensywny: 9-23 sierpnia 2018
każdy wtorek i czwartek: 17.30-19.30

Koszt:

300 zł (5 zajęć po 2h)

Zapisy

alicja@poznawczo.pl

Moduł II: Uważność/Mindfulness: 6 spotkań

Umiejętności prowadzenia uważnego życia są podstawą do tego, aby móc wykorzystać inne umiejętności, nabyte w czasie treningu. Sens wprowadzenia praktyki Mindfulness do treningu to między innymi zmniejszenie uporczywości negatywnych myśli i emocji oraz nauczenie się wykorzystania własnej intucji (Wise Mind – Mądry Umysł) w codziennych wyborach życiowych. W czasie tej kilkutygodniowej praktyki rozpoczniesz przygodę z uważnością, która być może zmieni twoją optykę patrzenia na codzienne sprawy.

6 szczegółowych umiejętności, które ćwiczymy w czasie takiego treningu to:

  •  obserwowanie (własnych myśli i uczuć, impulsów, doznań zmysłowych)
  • opisywanie (tak, by mówić o tym, co rzeczywiście zaistniało, bez własnych, subiektywnych ocen i zniekształceń)
  • uczestniczenie ( w pełni, z całym zaangażowaniem, we wszystkim co nam się przydarza)
  • nieoceniająca postawa (aby lepiej rozumieć siebie i innych)
  • robienie jednej rzeczy w danej chwili, w przeciwieństwie do multitaskingu, który narzuca nam współczesny świat.
  • Mądry Umysł czyli wykorzystanie intuicji, wewnętrznej mądrości którą ma każdy z nas.

Planowany termin rozpoczęcia modułu: 6 listopad 2018, g. 17.30 i pozostałe 5 wtorków, do 11 grudnia 2018 r.

Cena: 70 zł spotkanie, 410 zł za moduł.

Obecnie trwa rekrutacja na ten moduł!!! 

Moduł III: Regulacja Emocji – 7 spotkań

W tym module nauczysz się m.in.:

  • jak lepiej rozumieć co się z Tobą dzieje, gdy przeżywasz silne emocje
  • rozróżniać kiedy działać zgodnie z emocjami, a kiedy wręcz przeciwnie i jak to zrobić, nie tłumiąc emocji
  • jak rozwiązywać problemy
  • poznasz techniki gromadzenia pozytywnych emocji w krótkim i w długim czasie
  • uświadomisz sobie własne wartości i wyznaczysz konkretne cele z nimi związane, aby świadomie nadawać życiu sens i przeciwdziałać poczuciu pustki.
  • poznasz sposoby na opanowanie naprawdę silnych emocji

 

Przewidywany start modułu: listopad 2018

Cena: 60 zł spotkanie.

Moduł IV: Odporność Psychiczna / Zapobieganie Kryzysom – 5 spotkań

Do niezbędnego zestawu umiejętności potrzebnych, by nastąpiła poprawa jakości życia należy radzenie sobie z sytuacjami kryzysowymi. Silny konflikt, kryzys samobójczy, rozstanie z partnerem, śmierć kogoś bliskiego, poważne stresy w pracy czy w rodzinie to wydarzenia, z którymi osoby o chwiejnych emocjach często radzą sobie w mniej lub bardziej destrukcyjny sposób. Może to być eskalowanie konfliktów, okaleczanie się, nałogi lub w ekstremalnych sytuacjach próby samobójcze. Większa tolerancja dolegliwości psychicznych jest niezbędnym warunkiem do poprawy jakości życia. Oznacza to w praktyce nauczenie się sposobów niepogarszania swojej kryzysowej sytuacji przez kolejne, destrukcyjne, impulsywne zachowania.

W czasie tego modułu poznasz sprawdzone sposoby na to, by:

  • zatrzymać się w sytuacji, w której zazwyczaj reagujesz impulsywnie
  • obniżyć fizycznie temperaturę swojego ciała, kiedy naprawdę robi ci się „gorąco z emocji” i dzięki temu szybciej się uspokoić
  • skutecznie odwrócić swoją uwagę od problemu, kiedy nie można go rozwiązać
  • radykalnie zaakceptować sytuacje, kiedy z różnych powodów nie możesz zrobić nic, by ją zmienić lub by poczuć się lepiej.

 

Przewidywany start modułu: luty 2019

Cena: 60 zł/spotkanie.

Ważne informacje:

  • Prowadzimy zapisy na każdy moduł z osobna.
  • Ze względu na chęć zapewnienia spójnej i nieprzerwanej pracy grupie oczekujemy deklaracji uczestnictwa w całym module.
  • Grupy liczą przeciętnie od 10 do 15 osób.
  • Więcej informacji można uzyskać mailowo: alicja@poznawczo.pl lub telefonicznie: 791 239 832.
  • Warunkiem rezerwacji miejsca jest wpłata zaliczki w wysokości 60 zł.

Jeśli chcesz o coś zapytać

Napisz do mnie