791239832       Gliwice: alicja@poznawczo.pl       Katowice: beata@poznawczo.pl

W dobie pandemii koronawirusa zostaliśmy zmuszeni do zmiany naszego dotychczasowego stylu życia – mniej wychodzimy z domu, nie odwiedzamy miejsc kultury, czy restauracji, nie spotykamy się ze znajomymi, czy nawet pracujemy z domu, jeśli mamy taką możliwość. A co z terapią w tym trudnym okresie? Osoby będące w procesach terapeutycznych mogą mieć wiele wątpliwości – czy moja terapia zostanie przerwana? Jeśli tak – to czy tak długa przerwa w terapii wpłynie na mnie w jakiś sposób? Na szczęście współczesna technologia przychodzi nam na ratunek i proponuje inne rozwiązanie – psychoterapię on-line. Dla części osób pierwsza o myśl o takiej formie terapii może wiązać się z poczuciem dyskomfortu, niechęcią lub strachem – jest to naturalna reakcja na nową sytuację. Aby trochę oswoić ten temat, zachęcamy do zapoznania się z naszymi wskazówkami:

  • postaraj się wygospodarować czas, abyś miał/a go tylko dla siebie. Jeśli masz dzieci i masz możliwość przekazania nad nimi opieki partnerowi/partnerce, to jest to dobre rozwiązanie. Ważne, aby nikt Ci w tym czasie nie przerywał, byś mógł/mogła skupić się tylko na sobie – tak, jak w gabinecie psychoterapeutycznym.
  • postaraj się znaleźć taką przestrzeń w domu, gdzie możesz wygodnie usiąść i zamknąć za sobą drzwi. Warunki mieszkaniowe są różne, zatem nie zawsze mamy takie miejsce – co wtedy? Tutaj musimy podejść kreatywnie do tematu i trochę pokombinować. Jeśli pogoda sprzyja, to możesz zaproponować swojej rodzinie spacer. Jeśli jeździsz samochodem, można przejechać na pusty parking (a teraz nietrudno taki znaleźć) i połączyć się z samochodu. Jeśli nie – może wycieczka do lasu? Jeśli masz w okolicy miejsce, które nie jest nadmiernie uczęszczane i spokojnie możesz tam porozmawiać, być może będzie to dobra opcja na spokojne odbycie sesji. Pamiętaj, że kontakt z naturą też jest terapeutyczny. 🙂
  • zadbaj o stabilne łącze internetowe. Połączenie, które ciągle się zawiesza i nie słychać, co mówi druga osoba, będzie dla Ciebie frustrujące i męczące. Sprawdź, czy w miejscu, z którego chcesz się połączyć, Twoje urządzenie dobrze odbiera internet. Może lepszym pomysłem okaże się transfer internetu z telefonu? Uprzednio sprawdź, jaki limit transferu posiadasz, aby nie skończył się w trakcie trwania sesji. Internet w telefonie będzie przydatny w przypadku łączenia się np. z samochodu.
  • pierwsza sesja on-line może być stresująca pod kątem technicznym – czy wszystko zadziała, jak trzeba. Warto przetestować program wcześniej, można połączyć się z kimś znajomym lub członkiem rodziny. Sprawdzisz sprzęt (kamerkę, mikrofon, słuchawki), a jednocześnie zobaczysz, jak sam/a czujesz się w kontakcie wirtualnym, jak reagujesz na brzmienie swojego głosu, czy widok w kamerce. Możesz też zapytać swojego terapeutę o możliwość przeprowadzenia rozmowy testowej (trwającej 5-10 minut), aby zobaczyć, jak będziesz czuł/a się w takim kontakcie.
  • słuchawki z mikrofonem mogą być przydatne – będziesz lepiej słyszał/a, co mówi terapeuta, a przy okazji mogą dać większe poczucie intymności.
  • pamiętaj, że osoba po drugiej stronie łącza, to dobrze znany Ci terapeuta- tym razem jest trochę dalej, ale jednak to wciąż ta sama osoba.

Warto przetestować terapię on-line i zobaczyć, na ile nam pasuje. To naturalne, że będą pojawiać się wątpliwości dotyczące takiej formy kontaktu. Zachęcamy, abyś porozmawiał/a o nich ze swoim terapeutą.

Opracowała: Katarzyna Ziółek-Jura